RSS

Mitos-Gergasi Di Kampung Ekor Bota,Perak

Assalammmualaikum
Kepada pembaca hari ini saya ingin berkongsi mengenai Mitos Gergasi di Kampung Ekor Bota. Pernah dengar Kampung Ekor Bota? Tak pernah?. Ok, Kampung Ekor Bota adalah salah satu kampung yang terdapat di negeri perak..

Kembali kepada tajuk cerita, kisah dongeng rakyat sering menjadi hiburan di kala lapang buat masyarakat Melayu suatu ketika dahulu, termasuk kadangkala cerita yang tidak masuk akal menjadi ingatan dan sisipan tauladan hingga ke zaman sekarang.

Berdasarkan kepada itu, tidak hairanlah satu kawasan penempatan dinamakan Kampung Ekor Bota mempunyai ceritanya tersendiri yang hingga kini belum terbukti kesahihannya.

Menariknya menurut cerita orang-orang kampung di situ, kononnya nama Bota (Bota kanan, Bota Kiri, dan Ekor Bota) diambil sempena nama gergasi yang digelar “ Bote”, wujud di masa dahulu kala sehingga menimbulkan ketakutan kepada penduduk tempatan.

Hendak dijadikan cerita, gergasi Bote ini menculik seorang janda kaya oleh kerana hatinya sudah terpaut kepada janda itu. Kemudian muncul seorang pemuda membantu penduduk kampong menyelamatkannya daripada menjadi tahanan gergasi itu.

Dalam pertarungan dengan gergasi tersebut, pemuda itu Berjaya membunuh dan mengerat badan raksasa kepada tiga bahagian, bagi mengingati peristiwa itu kawasan badan dan kepalanya Kampung Bota Kiri dan Kampung Bota Kanan manakala bahagian ekornya dinamakan Kampung Ekor Bota.

Walaupun kisah itu kedengaran aneh dan lucu, sedikit sebanyak ia menjadi suatu mitos yang dibualkan dari mulut ke mulut dan tidak lari dengan tokok tambah yang menjadikan kisah itu lebih menarik dan pelik.


Begitulah kisahnya macam mana kampung tersebut mendapat nama..Adakah anda tahu kampung anda dapat nama dari mana. Jom lah kita kongsi-kongsi...

gambar sekadar hiasan

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...