RSS

Lepas Bihun Kembang Tekak Mi Sanggul Plak-Logo halal tak diiktiraf

Bukit Mertajam: Sebuah kilang membuat mi sanggul di Sama Gagah dekat sini, diserbu penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) daerah Seberang Perai Tengah (SPT) kerana tidak menggunakan logo halal diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), semalam.
Produk mi sanggul keluaran kilang berkenaan banyak dijual di kawasan utara itu hanya menggunakan lambang bulatan ditulis perkataan ‘HALAL’ dan berbeza dengan logo seragam berbentuk heksagon ditetapkan JAKIM.
Serbuan jam 3 petang itu susulan aduan orang ramai yang ragu-ragu mengenai logo halal pada bungkusan mi sanggul berkenaan selepas isu bihun cap masjid yang diragui status logo halal disiarkan media-baru-baru ini.
Selain mi sanggul, kilang berkenaan turut mengeluarkan kuetiau dan mi suah yang turut menggunakan logo halal ‘ketinggalan zaman’ yang tidak diiktiraf JAKIM mengikut Akta Perihal Dagangan (Takrif Halal) 2011.
Menurut sumber, sebelum dibungkus, mi sanggul dijemur di tempat terbuka, sekali gus menyebabkan ia terdedah kepada kekotoran atau pencemaran.
“Ketika serbuan, beberapa pekerja sedang melakukan kerja pembungkusan dan mereka meneruskan kerja secara selamba walaupun penguat kuasa membuat pemeriksaan.
“Ada mi sanggul sudah siap dibungkus dan ada yang masih dijemur di tempat terbuka,” katanya.
Pemerhatian pada bungkusan mi sanggul mendapati logo halal tertera tidak lagi digunakan ketika ini kerana tidak diiktiraf JAKIM dan ia menjadi kesalahan mengikut APD 2011.
Susulan itu, sebanyak 100 peket mi sanggul, 50 bungkus kuetiau dan 64 peket mi suah dirampas untuk siasatan lanjut.
Kilang berkenaan beroperasi sejak berpuluh tahun lalu dan menggunakan penduduk tempatan sebagai tenaga kerja, malah pernah diserbu penguat kuasa KPDNKK sebelum ini atas kesalahan sama, tetapi masih degil dan terus menggunakan logo halal tidak diiktiraf JAKIM.
Sementara itu, Ketua Pegawai Penguat Kuasa PPDNKK Pulau Pinang Abdul Rosik Yakub ketika dihubungi mengesahkan serbuan berkenaan dan berkata, tindakan diambil mengikut APD 2011 kerana menyalahgunakan logo halal dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM1 juta atau penjara tidak lebih tiga tahun.
Katanya, pihaknya menjalankan pemeriksaan di premis makanan seluruh negeri bagi memastikan pengeluar hanya menggunakan logo halal diiktiraf JAKIM

PENGUAT kuasa KPDNKK memeriksa mi sanggul yang tidak menggunakan logo Halal JAKIM dalam serbuan di Sama Gagah, semalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...