RSS

Mudahnya berurusan di UTC IPOH

Saya: Alamak lesen nak tamat tempoh lah?. Cam ne ni
Husben: Nak renew kat mana?
Saya: Tak tau lah
Husben: Renew kat putrajaya je lah. Kan dekat tempat kerja.
Saya: Tak pelah minggu depan nak balik kat kampong.Renew kat UTC jelah. lagipun nak buat IC baru jugak

So, saya mengambil keputusan buat kat Ipoh jelah. Alang-alang dah balik kampung. Jadi semalam nya 9 Jun 2014 saya pun pergilah UTC IPOH. Kebetulan mak saya pun nak renew kad pengenalan dia. Saya pun tak pernah tukar kad pengenalan sejak dari umur 21 tahun. Lama betul. Macam busy bebenor langsung tak boleh tukar baru kn.

Sebelum pergi ke UTC IPOH singgah dulu menjamu selera di Restoran Vanggey. Al-maklumlah perut pun berirama keroncong ala zapin campur minang. Restoran ni memang terkenal kat Perak. Dah banyak cawangan di buka di sekitar Perak. Kalau datang Perak. Jangan tak cuba.

Selesai mengisi perut, kami pun bergerak ke UTC. Mula-mula tempat di tuju ialah Jabatan Pengangkutan Jalan. Ramai lah jgk orang. Tapi saya ni tak bawa gambar untuk Renew lesen baru. Jadi saya pun bertanya salah seorang pegawai.

Saya : Assalammualaikum. Boleh tumpang Tanya. Saya nak renew lesen. Kena bawa gambar ke?
Pegawai: Waalaikumsalam. Ok kita akan trace gambar dari IC dulu. Kalau tak boleh kita akan snap gambar terus.
Saya : ok terima kasih

Nampak tak betapa mudahnya system sekarang. tak payah dah nak membazir duit nak tangkap gambar. Kalau tangkap gmbar lebih kurang RM12 untuk 4 keping. Nak gunanya satu je. Terima kasih kerajaan kerna memudahkan rakyat. Tak sampai 5 minit giliran saya dipanggil sedangkan nak menunggu dalam 20 orang. Ni menunjukkan kecekapan mereka membuat kerja. Pelanggan tidak menunggu lama. Lepas snap gambar, 2 minit je dah siap lesen. Cepat tul kan.

Kemudian pergi ke Pejabat Pendaftaran pulak. Untuk buat IC saya dan mak saya. Tetiba plak suami kate dia pun tak tukar IC baru lagi. Saya pun cakap lah. " buat lah. dah alang-alang sampai". Dalam 2 orang je nak buat jadi 3 orang. Tarikh di jangka siap hanya 1 hari je. Mula - mula giliran mak dulu. kemudian suami dan saya. Pegawai yang berurusan dengan kami pun mesra pelanggan. Dalam 10 minit selesai semua. Memang cepat betul..

Urusan ke tiga ialah membayar bil elektrik. Ambik je no tak sampai 2 minit , giliran di panggil . Cepat dan mudah jer. 3 urusan dalam 1 tempat. Kemudahan di UTC memang betul menjimatkan masa. tak payah nak terkejar-kejar ke tempat lain. Hanya dalam satu bangunan semua urusan dapat di selesaikan. So pilih UTC yang terdekat untuk berurusan.. Tak rugi saya cakap.

 
Waktu operasi
 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...