RSS

Resepi Telur Bistik Mudah

Apalah nak masak hari ni yea..masak ayam lah..hmm..jemulah plak asyik ayam je..Ikan lah..dalam peti ais ikan tak beli lah plak..dalam kepala (masak telur pun sodap ni..lama tak makan nasi dengan telur). Tapi bukan telur goreng biasa tau..Telur goreng special sikit. Alah orang panggil telur bistik..Nak tau resepi jom tengok kat bawah. Very the easy uolls. Campak2 je siap.. Tapi campak dalam kuali lah..Jangan campak luar kuali.

Bahan-bahan
2 biji telur(terpulang nak buat berapa. saya makan ngan husben je)
Isi ayam di potong dadu
1 biji bawang besar (dihiris)
3 ulas bawang putih (dihiris)
3 biji cili padi (potong kecil-kecil) (kalau suka pedas boleh tambah)
1 batang carrot (nak letak sayur campur pun tak pe.saya guna apa yang ada je kat umah)
3 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
Sedikit sos tiram
Sedikit minyak untuk menggoreng
Garam, gula.

Cara-cara memasak
1.      Pecahkan telur dan pukul telur.
2.        Panaskan minyak goreng telur. Dah masak angkat letak dalam piring.
3.     Panaskan sedikit minyak, masukkan bawang besar, bawang putih. Bila dah garing masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram.
4.    Masukkan carrot, cili padi dan ayam.
5.    Perasakan dengan garam dan gula sedikit.
6.    Dah masak bolehlah dicurahkan je atas atas telur tadi
7.    Siap dan boleh lah di makan dengan nasi panas.

Senangkan uollls. Tak nak cuba ke..




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

19 comments:

Ahmad Zu Mal Md Rayi berkata...

Hujung minggu nie zumal nak try ler ^_^

Cikdelima merah berkata...

try lah zumal. senang je@Ahmad Zu Mal Md Rayi

Cik Mimie berkata...

Sedapnya :) Nanti boleh cuba..bab2 masak ni memang Cik Mimie suka :)

Cikdelima merah berkata...

cuba jangan tak cuba..hehhehehe@Cik Mimie

mujahidah maisarah berkata...

telur bistik ni apa sebenarnya?

nurul hidayah berkata...

Wooo woo wooo .. bahan-2 nak buat pun simple , semua dah ada dalam dapur . Ermmm tunggu masa nak pung pang pung pang ja ni kat dapur tu .. Dayah pulak jenis kalau nk try , cari hat simple-2 ja .. :D

Muhammad Khudri berkata...

sedap betui.. boleh la try nanti..
hehehe

nur as berkata...

macam best je.. kena try niyh..

Amanina Mads berkata...

sedapnya.. tak pernah makan lg telur mcm ni

Sally Samsaiman berkata...

Macam Ibu selalu buat...dia rasa sekali je kat kedai...lepas tu kat rumah asyik masak je..hahaha

Cikdelima merah berkata...

try lah dayah..bhn2 nye memang selalu ada kat dpr kan..@nurul hidayah

Cikdelima merah berkata...

try lah..tak susah pun@Muhammad Khudri

Cikdelima merah berkata...

memang kene try..hehehe@nur as

Cikdelima merah berkata...

trylah buat@Amanina Mads

Cikdelima merah berkata...

mesti ibu sally pandai masak kan...@Sally Samsaiman

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK berkata...

Haha..campak dalam kuali :)

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK berkata...

Saya balik keje mak dah siap masak.
Tapi mak selalu pening apa dia nak mask.
Asik ayam je kan?

acik idah berkata...

huhuhu... i loikee...! (y)

Adam Safuan berkata...

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...