RSS

Cara Berhadapan Bos yang Cerewet




Sebagai seorang pekerja, kita mempunyai tanggungjawab untuk setiap kerja yang diamanahkan kepada kita untuk kita menyelesaikannya. Dan juga mematuhi serta menurut arahan bos juga adalah tanggungjawab kita.Namun sifat bos ni berbeza2. Ada yang cerewet, mulut celupar @ “mulut longkang”, ada yang kepoh, ada yang moody je. Nak dikata bermacam-macam lah..

Haa..dapat bos macam ni tak ke haru dibuatnya. Buat ni tak kena. Buat tu tak kena..Ada je yang salah, walaupun salah tu bukan salah kita. Anda pernah tak kena macam ni. Kadang-kadang dalam hati berkata-kata “bos ni nak pe sebenarnya. Tadi kata lain. Sekarang kata lain. Tak paham betul”…Ish..ish...pening arr(cara syuib sepahtu sebut).


So untuk menangani bos-bos camni saya kongsikan beberapa cara :

1.   Rileks dan tenang kan diri.
Dah tentu2 dia bos..wat pe nak lawan. Dah macam tu fe√©lnye..Lawan pun tak guna. Kalau dijawab kang di kata “sape bos sekarang ni”. Saya pernah kena macm ni.. So ikutlah jgk. So saya nak tekankan jgn stress2 yea kalau dapat bos camni..

2.   Sentiasa bersedia dengan karenah bos.
Setiap kali berhadapan dengan bos yang byk songeh ni perlulah bersedia dengan segala kemungkinan. Bersedialah dari segi emosi. Sebab itu yang penting. Dapat bos yang kuat tengking, jegil mata sikit dah berair mata. Cam ne tuh..kena kuat tau berhadapan bos camni..Bak kata pepatah kita ni timun bos tu durian. Kena lenyek ngan durian habis lah timun..

3.    Cuba kenalpasti kebaikan dan sikap positif bos
So janganlah terlalu fikirkan sgt perangai buruk bos. Pandang dari sudut lain.Mungkin ada kelebihannya . Cubalah hargai kebaikan bos kita. Jangan dok asyik pikir negatif-negatif saja.

4.    Maafkanlah kelemahan dan perangai buruk bos.
Kita ni hanya manusia biasa. So tiada yang perfect di dunia ni. Termasuklah kita ni byk jgk perkara buruk yang kita sedar atau tidak kita lakukan. Maafkanlah bos kita. Mungkin itu kelemahannya.

Ingatlah bila kita menilai orang lain, ingatlah jugak orang lain pun menilai kita. Baik buruk sikap kita. Jadi jaga-jaga ada yang memerhati (trademark kiah propa)...





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

7 comments:

ika zulkefli berkata...

hihi bagus tip ni,:) klau yg bos cerewt tu, sbar jela..:)

Cikdelima merah berkata...

dapat yang cerewet,kdg2 nak datang keje pun jadi down.@ika zulkefli

Mimi Azirah berkata...

tips yg bgus tp kdg kdg bos nih suke mik ksmpatan...bile.kite stress sbb die,die buat bodo je...

Cikdelima merah berkata...

susah kalau dpt bos yang tak memahami ni..ni jenis bos hati kering@Mimi Azirah

Ahmad Zu Mal Md Rayi berkata...

Bos zumal Alhamdulillah ok...

Cikdelima merah berkata...

Alhamdulillah@Ahmad Zu Mal Md Rayi

Farrah MF berkata...

Saya tak ada bos heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...